Hormonsko neravnovesje in izguba maščobe

Hormonsko neravnovesje

Hormonsko neravnovesje največkrat povezujemo z menopavzo ali obnašanjem človeka. Starši radi rečejo, da mladostnika dajejo hormoni, ali žensko mučijo hormoni, ko je kak dan manj razpoložena in razdražljiva.

Jasno je, da so hormoni zelo pomembni v našem telesu in imajo nanj velik vpliv. Ko pomislimo na hormone, občičajno pomislimo na spolna hormona testosteron in estrogen, vendar v tvojem telesu dejansko kroži več kot 50 različnih hormonov.

Kaj so pravzaprav so hormoni?

Beseda hormoni v grščini (hormao) pomeni prebuditi, poganjati. Medicina pa jih pogosto imenuje katalizatorji. Hormoni so biokemične snovi, ki jih izločajo žleze z notranjim izločanjem, od tam pa se s krvjo prenašajo po celem telesu. V telesu poganjajo, začenjajo in zaključujejo presnovne procese, vključeni pa so tudi v procese čustvovanj, misli in dejanj. 

Hormonsko neravnovesje pomeni, da različni hormoni niso v ravnovesju. In če je takšno obdobje preveč dolgo, lahko povzroči veliko zdravstvenih težav in škode. 

Hormoni imajo v telesu vlogo prenašalcev informacij in informatorjev. Sporočila se v telesu prenašajo po živcih in s hormoni (po tkivih ali krvi). 

Po kemični sestavi so hormoni aminokisline, peptidi, proteini, steroidi in sestavljeni hormoni.

Hormonsko neravnovesje

Je izraz za nenormalne vrednosti hormonov v telesu. Ko so naši hormoni v ravnovesju in delujejo usklajeno, jih niti ne občutimo, kar je dobro. Ob neravnovesju pa začnemo opažati in občutiti določene razlike in težave. Hormonsko neravnovesje izhaja iz tega, da naše telo proizvaja premalo ali preveč določenega hormona ali več hormonov. 

V času življenja vsak do nas doživi hormonsko neravnovesje, na kar vplivata tudi starost in življenjski slog posameznika. Simptomi hormonskega neravnovesja so zelo različni, saj ima vsak hormon svojo vlogo v telesu.

Hormonsko neravnovesje – najpogostejši znaki

Kot že omenjeno, se hormonski neravnovesje kaže zelo različno. Med najpogostejše znake spadajo:

  • nenadno povečanje ali izguba teže
  • težave s spanjem
  • izredna občutljivost na mraz ali vročino
  • hitro menjavanje občutka hladu ali vročine
  • prekomerno potenje
  • sprememba srčnega utripa
  • suha koža ali akne
  • tesnoba ali druge spremembe razpoloženja
  • padec libida
  • zamegljen vid
  • krhki lasje in nohti
  • prekomerna las rast
  • občutljivost dojk
  • prebavne težave in napihnjenost
  • maščoba, ki se nabira okoli trebuha


Hormonsko neravnovesje in izguba maščobe

Res je, da hormonsko neravnovesje ali problem ne moreta negirati kalorijskega deficita. A to ne pomeni, da hormoni ne igrajo pomembne vloge v procesu izgubljanja maščobe. Pravilna regulacija spodaj naštetih hormonov igra pomembno vlogo pri tem, kako učinkovito in enostavno lahko izgubljamo maščobo.

Inzulin

Vsakič ko jemo, naše telo proizvede inzulin, ki nam pomaga pri prevažanju nutrientov tja, kjer jih potrebujemo (v naše mišične ali maščobne celice). In v popolnem svetu (za potrebe telesnega izgleda) bomo jedli tako, da se inzulin poviša okoli naših telesnih vadb in tako podpira našo zmogljivost pri vadbi, okrevanje in mišično rast.

V ostalem času pa bomo poizkušali držati te dvige na minimumu. Vendar pa se večina ljudi prehranjuje skozi ves dan, kar posledično povzroča nenehno proizvodnjo inzulina. Problem nastane, ker več inzulina kot proizvedemo, manj občutljivi postanemo na njegove učinke. To pomeni, da telo postane manj učinkovito pri prevažanju nutrientov za okrevanje po vadbi in za mišično rast, in bolj učinkovito pri hranjenju in nalaganju odvečnega goriva okoli tvojega pasu.

Kaj je dobro vedeti: Naj zdravnik testira tvoje nivoje inzulina. To ti bo zelo pomagalo pri iskanju najboljšega načina prehranjevanja zate. Obroke z dosti ogljikovimi hidrati načrtuj okoli svojih treningov. Tako boš povečal svojo inzulinsko občutljivost po telesni vadbi.

Leptin

Leptin je proizveden v maščobnih celicah in pošilja signale našim možganom, ko uskladiščimo dovolj maščob in ne potrebujemo več hrane. Debelejši kot smo, več leptina proizvajamo. Mislili bi si, da več kot imamo telesne maščobe, lažje prenehamo jesti, a na žalost ni tako enostavno. Podobno, kakor se lahko zgodi pri inzulinu, lahko postanemo neobčutljivi na leptin. To se zgodi, ko preveč maščobe proizvede preveč leptina in se leptinski signali več ne pošiljajo našim možganom. Ko se to zgodi, naše telo misli, da strada in aktivira občutke lakote, če potrebujemo hrano ali pa ne.

Kaj je dobro vedeti: Najboljši način za kontrolo leptina je, da ostanemo vitki in se rešimo prekomerne teže. Žal, a tako je.

Grelin

Grelin je odgovoren za fiziološke občutke lakote. Proizvaja se v želodcu in se poviša, ko je naš želodec prazen. Nasprotno pa se zniža, ko je naš želodec poln. Manj hrane kot ješ (ko želite izgubiti maščobo), več grelina bo kot odgovor proizvedlo tvoje telo. To je eden izmed razlogov, zakaj je lahko začetek diete, kot je na primer delni post, naporen prvih nekaj dni. Ko se tvoji hormoni adaptirajo spremembi v dieti, se stvari izboljšajo.

Kaj je dobro vedeti: Jejte v rednih intervalih za kontroliro grelina. Delni post ti lahko super pomaga pri resetiranju in ponovni pridobitvi kontrole nad signali lakote.

Kortizol

Stres, ki ga občutiš, ko se za dlako izogneš prometni nesreči je fiziološko enak stresu, ki ga občutiš med dietiranjem, pomanjkanjem spanja, kreganju s sodelavci ali težki telesni vadbi. Ta stres povzroča izločanje kortizola. Kronično dvignjen nivo kortizola olajša razgradnjo mišičnega tkiva ter akumulacijo maščobnega tkiva (še posebej maščobnega tkiva na trebuhu). Znižuje tudi nivoje koristnih hormonov, kot sta testosteron in rastni hormon. Povišani nivoji kortizola so povezani tudi s povišanimi nivoji grelina, kar je razlog, da se tvoj apetit poveča v obdobju velikega stresa.

Kaj je dobro vedeti: Stres je neizogiben, zato je potrebno najti načine, da ga obvladujemo. Pojdi na sprehod, nauči se tehnik sproščanja, najdi nekaj minut miru tekom dneva ali redno izvajaj vaje meditacije.

Hormoni ščitnice

Tvoji ščitnični hormoni, posebej trijodtironin (T3) in tiroksin (T4), so primarno odgovorni za regulacijo tvojega metabolizma in tudi za podporo pri izgubljanju maščobe in rasti mišičnega tkiva. Nivoji hormonov ščitnice so direktno povezani s tem, kako živimo naša življenja. Slab spanec, nezdrava prehrana in visok stres lahko zmanjšajo nivoje teh hormonov, kot jih lahko tudi kronična restrikcija kalorij. To je eden glavnih razlogov, da se, medtem ko dietiraš, tvoj metabolizem upočasni.

Kaj je dobro vedeti: Dober in kakovosten spanec naj bo tvoja priorieta. Izogibaj se dolgotrajnim strogim kalorijskim deficitom, saj lahko vodijo do zmanjšanega delovanja tvoje ščitnice.

Rastni hormon

Rastni hormon je eden najmočnejših hormonov, ki jih proizvaja tvoje telo. Stimulira celično obnovo in, v manjšem obsegu, mišično rast. Bolj pomembno, visoki nivoji rastnega hormona promovirajo “kurjenje” naloženih zalog telesne maščobe za energijo in hkrati omejujejo shranjevanje maščobnih kislin.

Kaj je dobro vedeti: Rastni hormon se naravno znižuje, ko se staramo, zato o njem pogosto govorijo kot o hormonu “fontane mladosti”. Za optimiziranje naravnih nivojev rastnega hormona spite 7 do 9 ur.

Testosteron in hormonsko neravnovesje

hormonsko neravnovesje trening

Testosteron je prvenstveno poznan kot hormon, ki pomaga pri gradnji mišičnega tkiva. Vpliva tudi na spolno slo, zdravje kosti in nivoje telesne maščobe. Več ga imamo, manj maščobe imamo ponavadi. Manj ga imaš, večji je tvoj riziko za debelost. To je zato, ker testosteron preprečuje telesu graditi maščobne celice. Dovolj spanca lahko, kot pri rastnem hormonu, naravno ojača testosteron, kot lahko tudi intenziven trening za moč, dieta z dosti maščobami, seks, in to, da niso preveč časa v kalorijskem primanjkljaju.

Kaj je dobro vedeti: Izogibaj se dolgotrajni restriktivni dieti, naj tvoja prehrana vsebuje vsaj 20 odstotkov maščob, redno telesno vadi, spi 7-9 ur in optimiziraj jemanje prehranskih dodatkov.

Estrogen

Estrogen deluje kot hormon, ki pomaga pri nalaganju maščobe, kot tudi kot hormon, ki pomaga pri “kurjenju” maščobe. Previsoki nivoji estrogena, tako pri moških kot ženskah, pa lahko vodijo do povečanega nalaganja maščobe.

Kaj je dobro vedeti: Prekomerno uživanje hrane, ekscesivno pitje alkohola, pomanjkanje spanja in jemanje drog lahko povzročijo, da telo proizvaja preveč estrogena in s tem ustvari neravnovesje.

Zdrava in uravnotežena prehrana ter redna vadba igrata veliko vlogo pri uravnavanju hormonov. Učinki se kažejo tudi z regulacijo inzulina in zmanjšanjem odpornosti na inzulin. Ublažitev stresa in pozitivno delovno okolje prav tako pripomoreta k hormonskem ravnovesju in skrbita za uravnoteženje kortizola. Poskrbi tudi za prehranska dopolnila za vzdrževanje močnega imunskega sistema.

Z Biosignature analizo ugotavljam hormonska neravnovesja pri svojih strankah.

Ne spreglej kategorij z ostalimi koristnimi nasveti in naših objav na socialnih omrežjih:

Vitja Sikošek
Vitja Sikošek
Pri delu me motivirajo rezultati, ter zadovoljstvo ljudi katerim lahko pomagam. Sem strokovnjak za modulacijo BIOSIGNATURE, ki sem jo uspešno zaključil na vseh stopnjah. Študiral sem tudi v ZDA na fakulteti za FUNKCIONALNO MEDICINO. S tem delom se ukvarjam že 25 let in s tem namenom sem tudi naredil blagovno znamko in spletno stran VITJA.SI, ki sta plod mojega dela. Glavna strast mojega dela je prebavni trakt, saj verjamem, da je jedro zdravja in počutja skrito v prebavnem traktu. Od nekdaj sem si želel ljudem pomagati s kvalitetnimi izdelki, ki dosegajo svoj namen, a ker z izdelki na trgu nisem bil zadovoljen, sem razvil svoje Premium izdelke visoke kakovosti. Za več informacij o mojemu delu, klikni tukaj.
Poliquin Performance Specialist
Poliquin Performance Specialist
ICANS

Vir:
Bach, Eric. Tip: The Fat Loss Hormones. Dostopno na: t-nation.com