5 razlogov, zakaj je dobro da vsi, tudi vegetarijanci, jemo želatino ali kolagen?

kolagen 5 (1)

Obstaja veliko neverjetnih koristi od uživanja želatine ali kolagena. Te vključujejo izboljšanja v tvojem prebavnem, kožnem ter mentalnem zdravju. Zraven pa jo lahko uporabiš še za okusno in naravno sladico, ki je dejansko dobra za tebe.

Zakaj torej ne ješ več želatine ali kolagena?

Tradicionalni načini prehranjevanja vsebujejo tipično dosti več želatinastih živil kot naše moderne diete, zato, ker so te kulture modro prakticirale konzumiranje celotne živali od nosa do repa, torej tudi vseh delov, ki vsebujejo dosti želatine, kot so koža, kite in drugi želatinasti kosi mesa. Mi smo se odvadili jesti te dele živali in to pomeni, da zaužijemo dosti manj želatine kakor naši predniki, če sploh kaj. Naslednjih pet razlogov bo razložilo, zakaj bi morali skoraj vsi – celo vegetarijanci – redno jesti želatino. Če ješ meso ali ne, moraš poskrbeti, da v tvojo dieto vključiš nekaj želatine. Tukaj je zakaj.

🚩 Veliko nasvetov in objav v živo lahko najdete, če mi sledite na Instagramu, pod to povezavo.

Zakaj je pomembno da jemo hrustance, kosti in kožo?

1. Želatina ali kolagen uravnoteži tvoj vnos mesa.

Pusti kosi mesa in jajca imajo visoko vsebnost metionina, aminokisline, ki zviša nivoje homocisteina v krvi in poviša tvojo potebo za hranila, ki nevtralizirajo homocistein, kot so vitamin B6, B12, folat in holin. Ne želimo si visokih nivojev v naši krvi, zato ker je homocistein pomemben faktor rizika za resne bolezni, kot so srčne bolezni, kapi, mentalne bolezni in zlomi kosti (to bi lahko celo razložilo, zakaj raziskovalci včasih najdejo korelacijo med visokim vnosom mesa in raznimi boleznimi). Če zaužiješ dosti živalskih beljakovin, potrebuješ tudi adekvatne količine glicina, da uravnovesijo metionin iz mesa, in to dobite iz želatine.

2. Želatina ali kolagen zaceli tvoje črevesje.

Želatina ali kolagen lahko tudi izboljša integriteto črevesja in prebavno moč s krepitvijo sekrecije želodčne kisline in obnovo zdrave sluznične obloge v želodcu; nizka želodčna kislina in poškodovana črevesna pregrada sta dva pogosta prebavna problema v naši moderni družbi. Zdrave črevesne celice preprečujejo puščajoče črevesje, ki je pogosto vzrok mnogih intoleranc, alergij, inflamatornih stanj in avtoimunih bolezni. Želatina tudi absorbira vodo in pomaga obdržati tekočino v prebavnem traktu, kar promovira dober črevesni prehod in zdravo gibanje črevesja.

3. Želatina ali kolagen naredi tvojo kožo lepšo in bolj zdravo.

Želatina je znana promoterka zdravja kože. Želatina priskrbi glicin in prolin, dve aminokislini, ki sta uporabljeni pri proizvodnji kolagena. Kolagen je eden izmed primarnih strukturnih elementov kože, tako da zagotavljanje gradnikov za to pomembno beljakovino lahko omogoči, da bo tvojo telo sposobno kreirati dovolj le te.

Dieta, bogata z želatino, lahko tudi ščiti proti učinkom staranja pri izpostavljenosti sončnim žarkom, preprečujoč bodoče gubice. Če torej ješ želatino, se lahko počutiš manj krivo pri svojem rednem in nezaščitenem izpostavljanju soncu z namenom pospešiti gradnjo vitamina D, zato ker bo tvoja koža bolj odporna do potencialne škode.

4. Želatina ali kolagen varuje tvoje sklepe.

Bodibilderji že desetletja uporabljajo želatino za izboljšanje zdravja sklepov in zmanjševanje vnetja. Raziskave kažejo, da športniki, ki jemljejo dodatek s hidroliziranim kolagenom, iskusijo manj bolečin v sklepih, kar lahko pomaga pri izboljšanju njihovih zmogljivosti in rezultatov. Če dosti vadiš, ti lahko uživanje želatine torej pomaga, da ohraniš svoje sklepe zdrave in brez bolečin. Prav tako, če imaš bolezni vnetja sklepov ali kosti, kot so artritis ali osteoporoza, ti lahko uživanje zadosti želatine potencialno pomaga, da obvladuješ vnetja in bolečino v svojih sklepih, in izgradiš močnejše kosti.

5. Želatina ali kolagen ti pomaga pri spanju.

Glicin iz želatine pomaga tudi pri spanju. Ena raziskava je ugotovila, da je 3 grame glicina, danega poskusnim osebam pred spanjem, doseglo merljivo izboljšanje v kvaliteti spanja. Dosti ljudi prisega na želatino kot učinkovito pomoč pri spanju, brez nadležnih stranskih učinkov, v nasprotju z zdravili in celo naravnimi pripomočki za boljši spanec, kot je melatonin, ki lahko občasno povzroča slabotnost in omotičnost.

Glicin je tudi inhibitorni nevrotransmiter, ki lahko zmanjša tesnobo in spodbuja duševno umirjenost. To je zato, ker glicin nasprotuje norepinefrinu, stresnemu hormonu, ki povzroča občutja tesnobe in panike. Želatina te lahko torej ohrani mirnega in ti omogoča dober spanec.

Kako jesti več želatine ali kolagena?

  • Na tradicionalen način dobimo želatino z uživanjem kože, želatinastih kosov mesa in kostnih juh. Tisti, ki se prehranjujete recimo na paleo način, lahko z lahkoto vključite te tipe živil, vegetarijanci in vegani pa boste njihove pozitivne učinke za zdravje težko dobili iz diete pretežno na rastlinski osnovi. Želatin najdemo samo v hrani, ki prihaja od samega telesa živali. Za vegetarijance (in celo vsejedce) je priporočljiv visoko kvalitetni želatinski prah, za dodajanje k hrani in pripravo slastnih in zdravih želatinskih sladic.
  • Hidrolizirano pomeni, da so beljakovine ločene na indvidualne aminokisline, zaradi česar jih je lažje absorbirati. Uporabi to vrsto želatinskega prahu za izboljšanje zdravja kože in sklepov ali za boljši spanec. Hidrolizirana želatina (KOLAGEN) se lahko zmeša z bilokatero tekočino, vključujoč tudi mrzle napitke, zato se lahko zlahka doda tudi mrzlim smutijem ali sokovom. Rešitev za vegetarijance je kolagen v prahu iz rib.
  • Želatina iz celotnih beljakovin je boljša za izboljšanje zdravja črevesja. Pomaga pri prenosu tekočin skozi prebavila in lahko celo obloži steno prebavnega trakta kot blažilen in varovalen sloj. To je tip, ki je uporabljen pri izdelavi žele prigrizkov in mora biti zmešan s toplimi tekočinami. Ribja želatina pa je na voljo za tiste, ki imate rajši, da ne konzumirate kopenskih živali.

P.S.:

Ena populacija, ki mora morda biti previdna pri konzumiranju želatine ali želatinskih praškov, so tisti s histaminsko intoleranco; nekateri ljudje poročajo o histaminski reakciji na te vrste živil in zato morda želatina ni primerna za tiste s hujšimi intolerancami.

Ne spreglejte kategorij z ostalimi koristnimi nasveti, naše spletne trgovine in spletne strani naše nove blagovne znamke 

Vitja Sikošek
Vitja Sikošek
Sem Vitja Sikošek, strokovnjak na področju Biosignature modulacije in treningov z utežmi. V zadnjih 25 letih sem pomagal več kot 1000 posameznikom pri preoblikovanju telesa ter izboljšanju zdravja in počutja. Svoje znanje redno izpopolnjujem na izobraževanjih, kar potrjuje tudi preko 15 pridobljenih certifikatov, med katerimi najbolj izstopata PICP (Poliquin performance specialist) nivo 2 in strokovnjak Biosignature modulacije nivo 2. Za več informacij o mojemu delu, kliknite tukaj.
Poliquin Performance Specialist
Poliquin Performance Specialist
ICANS

Vir: Shoenfeld, Laura Beth, RD. 5 Reasons Why Nearly Everyone (Even Vegetarians) Should Eat Gelatin.