Olive – edinstven sadež za izgubo odvečnih “obročev”

Olive - edinstven sadež za izgubo odvečnih "obročev" 1

Dokazi o oljčnih drevesih v Španiji, pridobljeni z metodo ogljičnega datiranja, gredo nazaj 6000–8000 let. Španija je še vedno največji proizvajalec s šestimi milijoni tonami oliv na leto. Italija je druga s 3,5 milijoni tonami, sledijo pa Grčija, Turčija in Sirija. Mediteranska proizvodnja oliv trenutno vključuje približno 800 milijonov dreves, čeprav je 90 odstotkov oliv stisnjenih za olivno olje. Olive so odličen slan prigrizek in gredo odlično s sirom, sadjem in ostalo lahko hrano, ter so tudi odličen dodatek solatam. Vendar pa gredo prehrambeni učinki oliv daleč preko pričakovanj, kar je bilo odkrito že pred stoletji v vseh mediteranskih območjih, kjer so oljke prvo uspevale.

Koristi oliv za zdravje

Olive so tako edinstvene in izjemne kot neobičajne. Nabite so z antioksidanti, ki igrajo vlogo pri preprečevanju velikega števila različnih bolezni, vključujoč bolezni srca, kapi, škode na DNA ter raka, specifično raka na prsih in trebušnega raka. Ostale koristi se nanašajo na zdravje živčnega, respiratornega, imunskega sistema in prebave, da navedemo samo nekatere. Tudi vitamin E je eno pomembno antioksidantno hranilo v olivah, skupaj z minerali kot sta selen in cink.

Olive vsebujejo tudi veliko koristnih fitonutrientov. Eden od njih se imenuje hydroxytyrosol in lahko pomaga pri preprečevanju raka in osteoporoze. Medicinska znanost kaže močno povezavo med uživanjem oliv ali olivnega olja in zmanjšanjem vnetja v telesu ter celo olajšanju od bolečin glavobola. Tradicionalne medicine so to povezavo že dolgo uporabljale pri preprečevanju bolečine. Raziskave vsebujejo dokaze, da olivni ekstrakti delujejo kot antihistaminiki na celičnem nivoju (histamin je molekula povezana z alergijami in vnetji).

Oleuropein, sestavina, ki jo najdemo le v olivah, znižuje oksidacijo LDL, slabega holesterola, s čiščenjem dušikovega oksida, reaktivne molekule, ki vsebuje kisik. To znižuje označevalce oksidativnega stresa. Oksidativen stres pomeni preprosto, da celice nimajo dovolj zaščite pred potencialno škodo zaradi kisika. Če jemo hrano, ki vsebuje antioksidante, kot so olive, lahko to spremenimo.

Olive ne vsebujejo sladkorja, vendar pa zaradi procesa sušenja ena oliva vsebuje 39 miligramov natrija oziroma soli. Čeprav to zveni precej visoko, pomislite da je več soli v porciji koruznih kosmičev kot v petih olivah. Res je tudi, da olive vsebujejo določeno količino maščob, vendar je pomemben tip maščobe. Prehrambena industrija je šele pred kratkim spremenila pogled na desetletja trajajočo vojno proti maščobam v hrani, zato ker so nekatere maščobe absolutno bistvene za zdravo telo. Skoraj tri četrtine maščob v olivah, na primer, predstavlja oleična kislina, mononenasičena maščobna kislina povezana z zniževanjem krvnega pritiska in rizika za kardiovaskularne bolezni. Olive vsebujejo tudi z omegami tri bogato alfa linolenično kislino ter linoleično kislino, tudi konjugirano linoleično kislino ali CLA, ki je še posebej zanimiva.

Zanimiva nova raziskava

Raziskovalci iz Univerze v Palermu so rekrutirali 23 ljudi, starih med 18 in 65 let, da pojedo dvanajst zelenih oliv na dan trideset dni zapored. Neverjetno je njihov povprečen odstotek maščobe padel za približno 1,7 odstotka in njihov povprečen odstotek mišične mase narastel za približno 1,39 odstotkov. Če to pretvorimo v lažje razumljive številke, so udeleženci izgubili približno kilogram maščobe in to nadomestili s približno enako količino mišične mase, brez vsakih sprememb v prehranskih navadah ali telesni aktivnosti.

Raziskovalci, ki so raziskovali poseben tip zelenih oliv, poznanih kot Nocellara del Belice ali Castelvetrano olive, so testirali udeležence za probiotičen, antioksidanten in protivneten učinek. Medtem ko niso odkrili nobenega definitivnega probiotičnega učinka pri uživanju oliv, pa so našli pomembne protivnetne in antioksidantne učinke. Nobeden od teh učinkov pa ni bil dovolj močan, da bi razložil dramatično spremembo v telesni sestavi. Znanstveniki verjamejo, da so rezultati posledica določene maščobne kisline. Mogoča razlaga bi lahko bila povezana z zmožnostjo konjugirane linoleične kisline ali CLA, da zmanjšuje nivo maščobnega tkiva. Molekula je prisotna v ekstra deviškem oljčnem olju in namiznih olivah, lahko pa je tudi proizvedena med njihovo prebavo.

Vse od njene predstavitve na trgu prehranskih dodatkov sredi devetdesetih let, je CLA pogosto kazala obetavne rezultate pri kurjenju maščob in grajenju mišičnega tkiva, posebno v živalskih raziskavah. Raziskave na ljudeh niso bile vedno tako plodne, a to je lahko zaradi številnih razlogov, mogoče najbolj prominentno zaradi razlik pri proizvodnih standardih. Nedavna raziskava v Ameriški Reviji za Klinično Prehrano (American Journal of Clinical Nutrition), je ugotovila, da so osebe, ki so uporabljale CLA kot prehranski dodatek, izgubile pol kilograma maščobe na mesec. Rezultati raziskave dvanajst oliv na dan pa so presegli tako učinke kurjenja maščob kot tudi izgradnje mišične mase videne v večini raziskav CLA.

Na kratko

Znanstveniki zdaj vedo, da lahko fitonutrienti in antioksidanti v olivah, kot so hydroxytyrosol in histamin, pomagajo preprečiti srčne bolezni, kapi, poškodbe DNA ter raka, in lahko pozitivno vplivajo na živčni in respiratorni sistem ter imunost in prebavo. Zdrave maščobe v olivah, kot so oleična kislina, linoleična kislina (CLA) in linolenična kislina so povezane z znižanjem krvnega pritiska, zmanjšanjem vnetij, osteoporoze in rizika za kardiovaskularne bolezni. Oleuropein, ki ga najdemo samo v olivah, počisti dušikov oksid, kar znižuje oksidativen stres. Te in drugi prehrambeni atributi v olivah jih naredijo za izjemen dodatek k vaši prehrani. Pojejte jih dvanajst na dan in nadomestite maščobo z mišicami. Izmenično, in mogoče še učinkovitejše, lahko vzamete CLA direktno kot prehranski dodatek.

Vitja Sikošek
Vitja Sikošek
Sem Vitja Sikošek, strokovnjak na področju Biosignature modulacije in treningov z utežmi. V zadnjih 25 letih sem pomagal več kot 1000 posameznikom pri preoblikovanju telesa ter izboljšanju zdravja in počutja. Svoje znanje redno izpopolnjujem na izobraževanjih, kar potrjuje tudi preko 15 pridobljenih certifikatov, med katerimi najbolj izstopata PICP (Poliquin performance specialist) nivo 2 in strokovnjak Biosignature modulacije nivo 2. Za več informacij o mojemu delu, kliknite tukaj.
Poliquin Performance Specialist
Poliquin Performance Specialist
ICANS

Viri:

  • Luoma, TC. Tip: Eat 12 a Day and Replace Fat with Muscle.
  • Dostopno na: t-nation.com
  • Mercola, Dr..What Are Olives Good For?
  • Dostopno na: foodfacts.mercola.com
  • Luoma, TC. CLA Revisited.
  • Dostopno na: t-nation.com

Morda te zanima tudi