Sol je zdrava. 4 razlogi zakaj.

sol

Generalna predpostavka je, da je vnos soli v vsaki obliki in z vsakim razlogom, negativna stvar. Ali lahko na nas negativno vpliva, če jo konzumiramo v ekscesu? Absolutno. Vendar pa se tudi pogosto dogaja, da zdravi in aktivni ljudje ne jedo dovolj soli. Poglejmo zakaj, a prvo nekaj osnov.

Kaj je sol in kaj počne?

Obstaja veliko variacij soli, a v bistvu je sol mineral sestavljen iz večinoma natrijevega klorida (NaCl), ki ga najdemo v kamninah, zemlji in v oceanih. Jedilna sol je procesirana iz rudnikov soli ali z evaporacijo morske soli. Natrij je ključen mineral, ki ga moramo zaužiti skozi našo dieto, da obdržimo pravilni pretok krvi in krvnega tlaka. Ohranja ravnovesje elektrolitov v telesu in vpliva na mišične kontrakcije in funkcijo živcev. Sol je dobesedno kritična sestavina za človeško življenje, vendar se bomo v tem članku osredotočili na mišično delovanje in telesno zmogljivost.

Natrij igra vlogo v komunikaciji med živčnim sistemom in mišicami. Preden doživimo mišično kontrakcijo, naša mišična vlakna dobijo električni signal, da se sprožijo, delno tudi zaradi sprostitve natrija v živčnih celicah. Ko naše mišice sprejmejo ta signal, se mišična vlakna skrčijo. Pri tem pretežno razmišljamo o skeletnih mišicah, vendar ne smemo pozabiti, da je tudi naše srce mišica. Brez dovoljšnjega vnosa natrija naše mišice ne morejo delovati pravilno. To lahko vodi do nekaterih resnih problemov, še posebej pri aktivnih ljudeh.

Zakaj nam govorijo, da moramo omejiti vnos soli?

Če je torej sol ključen mineral in nujen za delovanje mišic, zakaj nam pravijo, da se je moramo izogibati? Zakaj ljudje, ki se zdravo prehranjujemo, dobivamo enaka priporočila, da omejujemo naš vnos soli kakor tisti, ki redno jedo v McDonaldsu? To enostavno ni smiselno. Seveda dosti zahodnjakov konzumira nezdravo količino soli zaradi uživanja preveč procesiranih svinjarij – ne zato, ker je natrij inherentno slab za nas. Sol se pojavlja naravno tudi v polnovredni hrani in mesu, tako da jo nekaj vseeno zaužijemo, vendar dosti manjšo količino kot naše procesirane druge polovice. Lahko celo rečemo, da tisti, ki jedo super čisto, zaužijejo premalo soli za optimalno delovanje telesa, brez da se tega zavedajo.

Kaj se zgodi, če konzumiramo premalo soli?

Raziskave so pokazale, da lahko diete s premalo natrija vodijo do:

  • Povečane inzulinske odpornosti
  • Povečanega rizika za odpoved srca (če ne konzumiramo natrija se naše mišice ne skrčijo pravilno, in kot smo že povedali, naše srce je mišica)
  • Povečanje rizika za diabetes
  • Večjega rizika za hiponatremijo (bolj pogosta je pri športnikih, zgodi pa se, ko je ravnovesje natrija in vode porušeno in so naši elektroliti prenizki, kar lahko povzroči sindrome, kot so slabost in bruhanje, glavobol, mišična šibkost in, v resnejših primerih, komo.)

Katere so nevarnosti preveč soli?

Nevarnosti povezane z zaužitjem preveč soli so:

  • Povečan riziko za bolezni srca in ožilja (natrij poveča krvni volumen, in če ga je preveč, to lahko doda nepotrebni stres na delovanje naših žil in srca)
  • Edem (otekanje rok in nog, znano tudi kot zadrževanje tekočin)
  • Stres za ledvice (naše ledvice morajo težje delati, da odstranijo odpadne snovi, če je preveč soli)
  • Hipertenzija (visok krvni pritisk, tudi povezan s povečanim krvnim volumnom)
  • Napihnjenost

Pretiravanje je redkokdaj dobra stvar. A to ne pomeni, da je substanca sama, v našem primeru sol, slaba za nas.

Različni tipi soli in kako se razlikujejo

Utrjena namizna sol

Utrjena namizna sol (ali iodizirana sol) je samo namizna sol zmešana z jodom. Jod je mikronutrient, ki preprečuje intelektualno in razvojno motnjo in probleme s ščitnico. Jod najdemo v zemlji in zelenjava ga lahko absorbira. Vendar pa je vsebnost joda in njegova absorbcija zelo odvisna od tega, kje živimo. Jod je dodan soli zato, da zagotovimo, da ga dobimo majhno, a bistveno količino, ki jo potrebujemo.

Morska sol

Morska sol je točno to, kar pove že njeno ime: pridobivamo jo iz morske vode z izhlapevanjem. Je zelo podobna mineralni soli, a manj procesirana. Vendar pa lahko danes v morski soli najdemo tudi kose plastike zaradi ekscesivnega onesnaževanja oceanov, kar je zelo žalostno.

Himalajska sol

Himalajska sol je kamnena sol najdena blizu himalajskega gorovja. V zadnjem času je postala zelo popularna zaradi njenih domnevnih koristi za zdravje. Himalajska sol je tehnično najčistejša sol, zato ker je najmanj procesirana in zato vsebuje več mineralov kot le natrijev klorid ali dodani jod.

Koliko soli bi morali konzumirati?

Po Ameriški agenciji za hrano in zdravila (FDA), je povprečen vnos natrija pri američanih 3400 miligramov na dan, medtem ko je priporočena zgornja varna meja 2300 miligramov na dan, za zdrave telesne funkcije pa je potrebno le 1500 miligramov natrija na dan. Vendar pa so dnevne potrebe pri različnih ljudeh različne, še posebej, kar se tiče športnikov in bolj aktivnih ljudi, ki za optimalno delovanje svojega telesa potrebujejo več soli. Zato se prepričajte, ali dobite dovolj natrija z vašim načinom prehranjevanja.

Torej, če imate uravnoteženo prehrano in ste precej aktivni, vam lahko dodajanje nekaj soli k vašim obrokom celo koristi. Če pa namerno omejujete svoj vnos soli (in nimate nobenih predhodnih stanj ali bolezni, kot so visok krvni pritisk, kardiovaskularne bolezni itd.), si lahko delate škodo. Dobro razmislite o vnosu natrija, saj je povezan z vami in vašim telesom, vašim trenutnim načinom prehranjevanja in telesne vadbe ter vašimi cilji. Bodite pametni in ostanite slani.

Ne spreglejte kategorij z ostalimi koristnimi nasveti, naše spletne trgovine in spletne strani naše nove blagovne znamke ⤵️

Vitja Sikošek
Vitja Sikošek
Sem Vitja Sikošek, strokovnjak na področju Biosignature modulacije in treningov z utežmi. V zadnjih 25 letih sem pomagal več kot 1000 posameznikom pri preoblikovanju telesa ter izboljšanju zdravja in počutja. Svoje znanje redno izpopolnjujem na izobraževanjih, kar potrjuje tudi preko 15 pridobljenih certifikatov, med katerimi najbolj izstopata PICP (Poliquin performance specialist) nivo 2 in strokovnjak Biosignature modulacije nivo 2. Za več informacij o mojemu delu, kliknite tukaj.
Poliquin Performance Specialist
Poliquin Performance Specialist
ICANS

Viri:

  1. Antonio, Jose, et al. Essentials of Sports Nutrition and Supplements. Humana Press, 2014.
  2. Office of the Commissioner. “Press Announcements – FDA Issues Draft Guidance to Food Industry for Voluntarily Reducing Sodium in Processed and Commercially Prepared Food.” U S Food and Drug Administration Home Page, Office of the Commissioner, 2016, www.fda.gov/NewsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/ucm503874.htm.
  3. “Should We Eat Less Salt?” Archives of Cardiovascular Diseases, Elsevier Masson, 11 Apr. 2013, www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1875213613000302. “FDA issues draft guidance to food industryFDA.gov

Morda te zanima tudi