Holesterol – kako ga znižati?

Holesterol

Kaj veš o holesterolu?

Velika večina še vedno misli, da je glavni krivec za nastanek bolezni srca, a temu ni tako. Če ti je kdaj zdravnik rekel, da je tvoj holesterol previsok, te seveda mora skrbeti. Ne pozabi pa, da lahko sam največ storiš za izboljšanje ravni tako dobrega kot slabega holesterola. A vendar, ne prenagli se … samo povišana vrednost na krvnem testu zelo malo pove o tvojem tveganju za nastanek bolezni srca in ožilja …

Zanimivo je dejstvo, da sta besedi holesterol in bolezni srca, skorajda postali sinonim. Še nekaj let nazaj je velika večina zdravnikov bolezni srca pripisovala previsokemu holesterolu, a se za to zgodbo skriva precej več. Žal je tako, da je vedno najlažje in najhitreje določiti vzrok in poskušati zakriti simptome z zdravili. In tako je tudi tukaj,  saj so v preteklosti največkrat ljudem s povišanim holesterolom predpisali zdravilo statin.

Kaj je holesterol?

Holesterol je mehka snov kot vosek in jo najdemo v krvnem obtoku ter v vsaki naši celici. Prispeva k proizvodnji celične membrane, hormonov, vitamina D in žolčnih kislin, ki nam pomagajo pri prebavi maščob. Nastane v jetrih, kar nekaj pa ga telo dobi s hrano. Pri njegovi razgradnji nastajajo v jetrih žolčne kisline, ki se izločajo v prebavila in so nujno potrebne pri prebavi maščob, ki jih dobimo s hrano.

Maščobe v krvi so holesterol in trigliceridi in so v vodi netopni. Holesterol ima zelo pomembno vlogo v našem telesu, opravlja številne vitalne funkcije v telesu in je ključnega pomena za nevrološke funkcije.

Vrste “holesterola”

Dejansko je holesterol samo en in vrste holesterola so v bistvu različne vrste lipoproteinov, to je transportnih sredstev, ki holesterol prenašajo preko krvi po telesu.

Kot že rečeno, 75 % holesterola našega telesa nastane v jetrih. Večina nas pozna 2 tipa lipoproteinov, to sta:

HDL ali pogovorno rečeno dobri holesterol – prenaša holesterol iz telesa nazaj v jetra. Ta pa ga nato izločijo. Zato mu rečemo dober.

LDL, slabi holesterol – pa je glavni transporter, ki prevaža holesterol do celic, ki potrebujejo popravila. Obenem se preko drugih mehanizmov oksidira in se nalaga v stene žil, kar je škodljivo.

Naj poudarim še enkrat, kar sem že na začetku. Vrednost skupnega holesterola nikakor ni dober pokazatelj našega zdravja in tveganj za bolezni srca.

Bodimo iskreni

Če smo iskreni, ne vemo koliko so nivoji holesterola pomembni, ko gre za zdravje srca (in v resnici tega nihče ne ve). Tudi če ga kombiniramo z vsemi ostalimi “bavbavi” za srce, kot so slabe maščobe, kajenje, visok krvni pritisk, vnetje in diabetes, to mogoče razloži le polovico rizika za razvoj ateroskleroze (bolezni, pri kateri pride do nastanka in rasti oblog v notranjosti naših arterij). Riziki, vsaj pri moških, vključuje še nizko raven testosterona ali ravni estrogena, ki so bodisi previsoki ali prenizki, a ateroskleroza ostaja še vedno malce skrivnostna.

Kljub temu pa je precej sigurno, da se bo splošni zdravnik osredotočil na tvoje nivoje holesterola tudi zato, ker so sestavljeni iz lahko merljivih in sledljivih številk. Te so zdravnikom smernice, kakšna bi morala biti ta številka oziroma obseg številk. Ne smemo pa pozabiti, da se skupina kardiologov srečuje vsakih nekaj let in na srečanjih te referenčne številke spreminjajo. Postavljajo nivoje, ki jih je nemogoče doseči, če jemo karkoli drugega kakor ohrovt in pretlačen kvas. Danes se poslužujejo celo novega testa, s katerim se lahko igrajo. To je test, ki definira, če je vaš LDL “puhast”, kar je zaželeno ali če je HDL “gost”, kar je zaskrbljujoče.

Kaj vpliva na povišan holesterol?

Najpogostejši vzroki za povišan holesterol so:

  • nezdrav življenjski slog (uživanje preveč alkohola, kajenje, neuravnotežena prehrana, pomanjkanje telesne aktivnosti, prekomerna telesna teža, stres …)
    • bolezni (sladkorna, hipotiroza, kronična ledvična insuficienca, bolezni jeter, anoreksija, akutni hepatitis, lupus …)
    • določena zdravila (diuretiki, beta blokerji, oralni kontraceptivi, ciklosporin …)

Statini zdravilo ali slepilo za povišan holesterol

Danes nas na vsakem koraki spremljajo reklame za zdravila, ki pomagajo pri zniževanju holesterola. In vedno znova se pojavi nov izdelek, ki naj bi rešil težavo. Ob podatku, da je proizvodnja statinov 20 miljard EUR vredna industrija, je marsikaj jasno. S tako veliko sredstvi imajo skorajda neomejene načine, kako vplivati in prepričati ljudi preko svetovnih medijev.

Žal pa vpliv, ki ga imajo farmacevtske družbe na ljudi ni ravno dobra stvar. Odvisno seveda,  s katerega zornega kota pogledamo. Številne neodvisne študije so že dokazale, da holesterol nima vpliva na povečano tveganje za nastanek srčnih bolezni, a je reklamna industrija tako močna, da ji uspe v javnost spraviti čiste neresnice in zavajajoče informacije, vse v imenu dobička.

Na žalost ima večina moških, starejših od 30 ali 40 let, pogosto nivoje holesterola zunaj “normalnih” nivojev. Tudi tvoji nivoji po vsej verjetnosti ne bodo nikoli konstantno izpolnjevali trenutnih smernic (delno tudi zato, ker se lahko dva enaka testa, podana dvema različnima laboratorijema ali celo istemu laboratoriju na isti dan, razlikujeta za do 15 odstotkov). Rekli ti bodo, da spremeni svoj način prehranjevanja – čeprav dieta verjetno ne igra velike vloge pri nivojih holesterola. In zelo verjetno ti bodo tudi predpisali statine, zdravila za zniževanje le tega. Stres zaradi vsega tega je dovolj, da dobiš srčni napad, kar je seveda zelo ironično.

Obstaja enostavna rešitev?

Navkljub napisanemu, pa je vseeno dobro paziti na nivoje svojega holesterola in jih držati vsaj približno blizu nivojem, ki jih priporočajo kardiologi. Eden najlažjih načinov, da to dosežeš, je s topno vlaknino, imenovano indijski trpotec, znan tudi kot psilium. Indijski trpotec ali psilium znižuje holesterol tako, da “ujame” žolč (in z njim holesterol, ki je komponenta žolča), substanco, ki jo izločajo jetra, da emulgira delce maščob, tako da jih lahko encimi lažje obdelajo.

To je zelo dobro zato, ker je žolč ponavadi v enem samem obroku nekajkrat recikliran, a ko je žolč ujet s psiliumom in eliminiran z blatom, morajo jetra proizvesti več žolča. Holesterol pa je njegova komponenta, tako da se s forsiranjem jeter, da ga proizvedejo več dejansko privede do zmanjšanja le tega (saj morajo jetra izločiti slab holesterol iz krvnega obtoka, da lahko proizvedejo več žolča, ki je potreben za pravilno prebavo). LDL (slab) se zniža, brez vpliva na HDL (dober) holesterol.

Uporaba indijskega trpotca

Raziskave kažejo, da lahko jemanje le 7 do 10 gramov indijskega trpotca ali psiliuma na dan zniža serumski skupni holesterol od 4 do 11 odstotkov in zniža serum LDL holesterola od 6 do 18 odstotkov. To potencialno ogromno pomeni, zato ker je bilo za vsako 1 odstotno znižanje v serumskem skupnem holesterolu pokazano, da znižuje riziko srčne bolezni za 2 do 3 odstotke.

psilium indijski trpotec vlaknine
psilium indijski trpotec vlaknine

Če želiš preizkusiti indijski trpotec ali psilium za kontrolo tvojih nivojev holesterola, in želiš, da te tvoj zdravnik neha nadlegovati s statini, uživaj enega do tri 5 gramske odmerke indijskega trpotca oz. psiliuma na dan. Zmešaj 3 do 5 g v kozarec vode in ga popij približno pol ure pred obrokom ter poskrbi, da boš tudi čez dan dovolj hidriran/-a. Indijski trpotec ali psilium lahko vpliva na absorbcijo določenih zdravil in vitaminov, zato je priporočljivo, da jih vzameš dve uri pred ali po njegovem zaužitju.  

Ne spreglej kategorij z ostalimi koristnimi nasveti, naše spletne trgovine in spletne strani naše nove blagovne znamke 

Vitja Sikošek
Vitja Sikošek
Pri delu me motivirajo rezultati, ter zadovoljstvo ljudi katerim lahko pomagam. Sem strokovnjak za modulacijo BIOSIGNATURE, ki sem jo uspešno zaključil na vseh stopnjah. Študiral sem tudi v ZDA na fakulteti za FUNKCIONALNO MEDICINO. S tem delom se ukvarjam že 25 let in s tem namenom sem tudi naredil blagovno znamko in spletno stran VITJA.SI, ki sta plod mojega dela. Glavna strast mojega dela je prebavni trakt, saj verjamem, da je jedro zdravja in počutja skrito v prebavnem traktu. Od nekdaj sem si želel ljudem pomagati s kvalitetnimi izdelki, ki dosegajo svoj namen, a ker z izdelki na trgu nisem bil zadovoljen, sem razvil svoje Premium izdelke visoke kakovosti. Za več informacij o mojemu delu, klikni tukaj.
Poliquin Performance Specialist
Poliquin Performance Specialist
ICANS

Vir:

  • Weverling-Rijnsburger AW, Blauw GJ, Lagaay AM, Knook DL, Meinders AE, Westendorp RG. “Total cholesterol and risk of mortality in the oldest old.”
  • Skulas-Ray AC, Kris-Etherton PM, Harris WS, Vanden Heuvel JP, Wagner PR, West SG. “Dose-response effects of omega-3 fatty acids on triglycerides, inflammation, and endothelial function in healthy persons with moderate hypertriglyceridemia.”
  • Am J Clin Nutr. 2011 Feb;93(2):243-52. Sander J. Robins; Asya Lyass; Justin P. Zachariah; Joseph M. Massaro; Ramachandran S. Vasan. “Insulin Resistance and the Relationship of a Dyslipidemia to Coronary Heart Disease.
  • Luoma, TC. Tip: Drink This to Easily Reduce Cholesterol. Dostopno na: t-nation.com

Morda te zanima tudi